SUHF:s årskonferens, i anslutning till förbundsförsamlingens möte imorgon, arrangerades i år av KTH, men ägde rum på Försvarshögskolan på KTH:s campus. Temat, kompetensförsörjning, är utan tvivel ett av de mest angelägna för högskolesektorn. Det belystes från en lång rad utgångspunkter. Peter Honeth gav inledningsvis sin och regeringens syn på universitetens roll för framtidens kompetensförsörjning – och det gjorde sedan också företrädare för näringslivet – Atlas Copco, IKEA – som också gav sina perspektiv på respektive rekryteringspolicy. Det var intressant, även om det knappast bjöd på några stora överraskningar. En sak är uppenbar: nämligen att frågan om dimensionering av utbildningar står högt på dagordningen både ur departementets och näringslivets perspektiv. Högskolans uppgift är, påpekade statssekreteraren, inte ringa: att utmana arbetsmarknaden och dess behov, att tillgodose även de kompetensbehov som vi idag inte ens har någon aning om att vi har. En djupdykning inom kultursektorn, med Filminstitutets vd Anna Serner och Kulturhuset Stadsteaterns VD Benny Fredriksson, visade också på behovet av ökad dialog mellan bransch och högskola.
Ett internationellt perspektiv på kompetensförsörjning inom universitetsvärlden erbjöds av professor Jan-Anders Månson från École Polytechnique Fédérale de Lausanne, ett av världens högst rankade universitet på sitt område, medan Stockholms finansborgarråd Sten Nordin, Ilmar Reepalu från Malmö och kommunalrådet Ulla Persson från Västerås ien avslutande panel gav både färgstarka och högst konkreta perspektiv på högskolans roll i och för regional tillväxt. Med all säkerhet är det inte bara de specifika behov av kompetensförsörjning för städer och regioner som redan förutsetts i olika prognoser – som redan de är enorma – som kommer att krävas för framtiden. Arbetsmarknaden är föränderlig, och nya möjligheter skapas ständigt av dem som verkar där. Omvärldsanalysen är givetvis viktig, men för universiteten gäller knappast anpasslighet till kortsiktiga prognosmakare. Viktigare är att tillhandahålla utbildningar som långsiktigt kan ge generisk kompetens för framtiden.