Förra veckans besked om att universiteten i Uppsala och Lund fallit ur listan från Times Higher Education över världens 100 mest ansedda lärosäten gav knappast upphov till någon mediestorm, men väl ett duggregn av kommentarer som varit rätt envist, senast från Carl Johan von Seth på ledarplats i DN i morse. Inte minst kopplat till det faktum att Sverige åkt ur den europeiska kvalitetsorganisationen ENQA, liksom till pågående utbildningsdebatt med huvudfokus på skolan, är det lätt att ana en helhetsbild: ”ännu ett bakslag för svenskt utbildningsväsende”, som det formulerades i ett radioinslag, eller ”ett slag mot Sveriges globala status”, som det hette i ett citat i Tove Lifvendahls ledare i SvD i söndags.
Bägge ledarna kopplar också högskoledebatten till den nya rapporten från Studieförbundet Näringsliv och samhälle, ”Utbildning, forskning, samverkan: Vad kan svenska universitet lära av Stanford och Berkeley?”, författad av Mats Benner, Arthur Bienenstock, Anne Lidgard och Sylvia Schwaag Serger. Några aspekter i rapporten är särskilt framträdande och graverande för Sverige. En gäller utbildningens generellt låga status, som är ett fundamentalt problem. Högre utbildning och forskning måste intimt hänga samman vid ett universitet. Universitetets utbildningsuppdrag är en förutsättning för såväl forskning som samverkan.
Lika problematisk är den provinsiella, för att inte säga nepotistiska, rekryteringspraxis som tycks alltför utbredd, där lokala kandidater gynnas till förfång för verksamheten. För dessa problem har universiteten själva huvudansvaret och mycket kan förbättras.
Det pågår nu en intensiv diskussion om bägge dessa frågor vid Stockholms universitet. Rekryteringar är temat för diskussionerna vid vårens pågående prefektmöten. Det är en av de viktigaste processerna vid ett universitet. Våra utlysningar och tillsättningsprocesser ska alltid vara öppna, breda och transparenta och ha som mål att rekrytera de bästa lärarna och forskarna från en internationell marknad.
Som landets största institution för högre utbildning har vi också all anledning att ha undervisningsfrågor i fokus. Vid Områdesövergripande rådets senaste internat lyssnade vi till David Black-Schaffer från Uppsala universitet, som talade på temat ”Sweden in the Face of Competitive Teaching” – en inspirerande inledning till en livaktig diskussion, som kommer att följas upp på olika sätt framöver.
Om bloggen
I denna blogg skriver jag från rektors horisont, om viktiga frågor för universitetet och annat som faller mig in.RSS
Sök i bloggen
Arkiv
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
Länkar
Kommentarer
Notera att bloggkommentarer av säkerhetsskäl måste godkännas innan de publiceras, vilket kan ta någon dag efter det att de skickats in.
Intressanta spörsmål. Lokal prägel på universitetsmiljön främjar knappast den akademiska hållningen. Min erfarenhet från gymnasieskolan är att vissa skolledare och företrädare för andra verksamheter väldigt gärna ser värmlänningar på Karlstads universitet, vilket förmodligen inte är särskilt gynnsamt vare sig för KAU eller regionen.
Mer utbyte och in-/utbyte är nödvändigt för friskhet i verksamheterna.
Är den där Times-listan verkligen något att bry sig om då? Metoden den konstruerats med verkar tveksam. Se http://haggstrom.blogspot.se/2014/03/gastinlagg-av-bo-berndtsson-om-den.html