Idag på Rosenbad presenterade utbildningsministern för landets rektorer vårpropositionens förslag med bäring på högre utbildning.
Den stora nyheten gällde migrationsregler, där regeringen nu föreslår att fyra års forskarstudier ska ge permanent uppehållstillstånd, att studenter ska få stanna sex månader efter avslutad högskoleutbildning, samt att det ska bli enklare att få längre uppehållstillstånd och arbete för medföljande familjemedlemmar. Denna lagändring föreslås träda i kraft redan den 1 juni. Det är ett utomordentligt välkommet förslag som gynnar rekryteringen av internationella studenter och forskare.
I övrigt presenterades som ett samlat paket de redan kända satsningar som tidigare strövis lanserats i pressen; framför allt gäller det lärarutbildningarna. Förskollärarutbildningen och lågstadielärarutbildningen ska byggas ut. Även för ämneslärare i matematik, NO och teknik liksom för speciallärarutbildningen blir det fler platser och en examenspremie. Dessutom tillkommer två tillfälliga satsningar, en på en ettårig vidareutbildning av förskollärare med anledning av övergången till 10-årig grundskola, och en på examenspremie för kompletterande pedagogisk utbildning. Den sistnämnda stärks också med ett snabbspår för forskarutbildade. En dialog med berörda lärosäten kommer att föras under den närmaste veckan gällande den tänkta fördelningen av de nya platserna. Frågan är väl om examenspremien verkligen är nog för att locka nya studenter till NO- och teknikutbildningarna – där är det ju inte direkt platsbrist för studenterna som varit problemet. Högre lärarlöner torde vara ett mer effektivt styrmedel.
Även den aviserade försöksverksamheten med lämplighetsprov för lärare och en utbyggd försöksverksamhet med övningsskolor och övningsförskolor ingår i vårpropositionen, liksom nyheten att den verksamhetsförlagda utbildningen ska bedömas flergradigt. Slutligen informerade ministern också om de höjda behörighetskraven i svenska och engelska och om den föreslagna gränsen på 0,5 poäng för att få tillgodoräkna sig resultat av högskoleprovet. Alla dessa satsningar på lärarutbildning tycks andas en viss desperation. För den finns det sakskäl vad gäller exempelvis behovet av ämneslärare i matematik och naturvetenskap. Men man kan också konstatera att utbildningsdepartementet med vårpropositionen lyckats sy ihop många lösa trådar och realisera flera förslag som sedan länge aviserats i olika sammanhang.