När Mats Alvesson och Bo Rothstein i gårdagens DN hissade Pisaflagg med varning för haveri inom högskolesystemet kan jag inte annat hålla med dem i många stycken, trots att universitetsledningarna befinner sig i skottlinjen.
Att recensera min egen universitetsledning eller våra kollegor på andra lärosäten är dock knappast min sak. Och artikelförfattarnas bild av en inkapabel extern styrelse känner jag inte igen. Vid Stockholms universitet kan vi glädjas åt en bra universitetsstyrelse, där de externa ledamöterna i enlighet med vad Alvesson och Rothstein efterlyser verkligen har lärosätets bästa för ögonen. Men för att de externa ledamöterna ska kunna fullgöra sitt uppdrag väl krävs det också att universitetsledningen och verksamhetsrepresentanterna i styrelsen förmår förmedla vad som utmärker ett universitet och som skiljer det från företag eller från andra myndigheter, och hur man skapar ett starkt forskningsuniversitet. Det kräver dialog och ömsesidig respekt.
Kollegialiteten är en omistlig princip för beslutsfattande inom universiteten. Men den kan leda till förlamning och konservatism, och måste stödjas av ett aktivt ledarskap inom fakulteter och universitetsledning. Detta förutsätter ledare med akademisk legitimitet.
Om rekryteringsfrågan, Alvessons och Rothsteins andra huvudpunkt, finns en hel del att säga; under våren har den varit tema för våra prefektmöten. Alvesson och Rothstein har rätt i att internrekryteringar och nepotism är en svensk sjuka. Den avhjälps bäst genom öppna, transparenta, internationella rekryteringsprocesser. Det får aldrig ges avkall på kravet på högsta möjliga kvalitet i forskning och utbildning, eller på att utbildning och forskning intimt hänger samman.
Vid Stockholms universitet har vi idag ett befordringssystem i två steg: från biträdande lektor till lektor och därifrån till professor. Det främjar inte mobilitet men väl långsiktig kvalitet, om rekryteringarna är tillräckligt bra och noggrant genomförda från början och prövningarna för befordran verkligen är skarpa. Befordran är ingen rättighet. Systemet är beroende av kompetenta sakkunniga och lärarförslagsnämnder med integritet, som tar sitt ansvar för att upprätthålla kvaliteten. Den stora möjligheten till rörlighet mellan lärosäten ligger vid rekrytering av biträdande lektorer. Utlysningar av professurer är ett viktigt komplement som ger rörlighet bland seniora forskare.
Även om nyansering inte är deras starkaste sida tror jag alltså i sak på Alvessons och Rothsteins recept för en god universitetsmiljö: brett utlysta rekryteringar i konkurrens, skarp prövning av befordringar och starkt akademiskt ledarskap. Fördelen är att detta långtifrån ligger utom räckhåll. Tvärtom är det möjligt för varje universitet.
Om bloggen
I denna blogg skriver jag från rektors horisont, om viktiga frågor för universitetet och annat som faller mig in.RSS
Sök i bloggen
Arkiv
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
Länkar
Kommentarer
Notera att bloggkommentarer av säkerhetsskäl måste godkännas innan de publiceras, vilket kan ta någon dag efter det att de skickats in.
Intressant diskussion, som bör leda till högre kompetens och akademisk kvalitet. I paritet med denna fråga bör gymnasieskolornas rektorskap och förvaltningsledningar granskas. Vilken akademisk nivå finner vi här? Svensk skola bör bli en stark symfoniorkester med stark ledning, snarare än det intellektuella dragspel politiken gjort bildningsväsendet till. God helg!