Besök på Samordningsgruppen för lärarutbildningar

Idag har jag för första gången besökt Samordningsgruppen för lärarutbildningar vid Stockholms universitet. Det var både intressant och lärorikt att hamna mitt i den aktiva diskussionen om framtidens lärarutbildning. Vad gör en bra lärare? Det är grundfrågan som definierar vårt uppdrag. Samtidigt kunde jag presentera två nya utredningar som vi behöver göra. En gäller den utbildningsvetenskapliga kärnan, som förr helt enkelt kallades för pedagogik; t ex att lära blivande lärare att hantera mobbningssituationer i klassen eller att kunna sätta rättvisa betyg. Kärnan behöver ses över för att tydliggöra och öka både progression och samarbete. Studenterna får idag alla byggstenar men måste också få hjälp att sätta ihop huset. Målet är att ansvaret för kärnan ska läggas ut på samordningsinstitutionerna för lärarutbildning. Den andra utredningen gäller fördelningsprinciperna för medel till utbildningsvetenskaplig forskning och utbildning på forskarnivå, som idag bildutgör ett helt slutet system i relation till övrig medelstilldelning för forskning. Det är hög tid att fullt ut integrera både lärarutbildningen och den utbildningsvetenskapliga forskningen inom Stockholms universitet.

På mötet fick vi också en fin present: nya tygkassar som ska bidra till att stärka lärarstudenternas identitet. De hade dock varit på villovägar under några veckor, eftersom de av leverantören skickats fel. De hade gått till ”Områdeskansliet för hund, djur och sand”. Förkortningar som ”hum, jur och sam” har sina risker…

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s