SUHF har idag hållit den första av tre konferenser om ledning och styrning i högre utbildning och forskning på Stockholms universitet. Bland talarna fanns Johan Alvfors från SFS, statssekreterare Anders Lönn och utbildningsutskottets ordförande Lena Hallengren, liksom ett antal rektorer som bland annat belyste styrningsteorier (Björn Brorström), gav internationella utblickar (Karin Röding), diskuterade autonomi (Stefan Bengtsson), utvärderingar (Anders Söderholm) och styrning för profilering (Johan Sterte). Dagens huvudpunkt var dock Kåre Bremers presentation av ledningsutredningen, ett digert betänkande på drygt 500 sidor. I sin diskussion av ledning och styrning kartlägger den samtidigt hur lärosätena i Sverige har förändrats i spåren av autonomireformen.
I fokus för dagens presentation stod balansen mellan kollegialitet och linjestyrning, som är en huvudpunkt i utredningen. De kompletterar varandra och utgör ryggraden i lärosätenas ledning. Enligt utredningen bör dock lärosätena klargöra principerna för ansvars- och mandatfördelning mellan kollegialitet och linje. Det hävdas av många bland utredningens informanter att kollegiala organ verkar konserverande. Därför föreslås att lärosätenas beslut, i synnerhet kring resurstilldelning, endast ska beredas i kollegiala organ, men att besluten istället ska fattas i linjeorganisationen.
Utredningen identifierar också ett antal problem inom sektorn, såsom otydliga akademiska uppdrag för prefekterna eller alltför många återbesättningar och internrekryteringar. Utredningen rymmer ännu mycket annat – 40-50 förslag – vilka främst riktar sig till lärosätena. Några förslag riktade till regeringen finns också. Utöver det delbetänkande om styrelsers sammansättning som redan varit ute på remiss nämndes idag rekommendationer om att inleda en översyn av grundutbildningsanslaget samt vidta åtgärder för att basanslagets andel av den totala statliga forskningsfinansieringen ska öka.
Statssekreteraren nämnde att utredningen kommer på remiss. Det är knappast någon djärv gissning att den kommer att leda till livlig diskussion inom sektorn.
Om bloggen
I denna blogg skriver jag från rektors horisont, om viktiga frågor för universitetet och annat som faller mig in.RSS
Sök i bloggen
Arkiv
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
Länkar
Kommentarer
Notera att bloggkommentarer av säkerhetsskäl måste godkännas innan de publiceras, vilket kan ta någon dag efter det att de skickats in.