Igår hölls Stockholms universitets årliga promotions- och installationshögtid i Stadshuset. Våra nya professorer installerades (ett 30-tal av dem hade möjlighet att närvara). Samtidigt promoverades sju jubeldoktorer, åtta hedersdoktorer och 125 av våra drygt 200 nya doktorer. Dessutom delades det pedagogiska priset traditionsenligt ut till fyra lärare: Lenita Freidenvall, Thomas Krigsman, Jan Storå och Johannes Wickbom. Särskilt förtjänta personer kan också tilldelas Stockholms universitets guldmedalj. I år fick Inga Horndahl en välförtjänt medalj; hon har under många år verkat inom universitetets administration, först på institutionsnivå och därefter inom den centrala förvaltningen, under senare år som chef för universitetets uppskattade Konferensservice, men också under många år som ansvarig för de akademiska högtiderna. Även Stefan Nordlund och Gunnar Svensson, tidigare dekaner för naturvetenskaplig respektive humanistisk fakultet, belönades med guldmedaljer för sina stora insatser för universitetet – i synnerhet för de många viktiga uppdrag de båda axlat efter sina dekanperiod.
I år var det inte bara Stadshusmiljön som gav Nobelglans åt högtiden. Två Nobelpristagare var bland talarna vid årets högtid – Frank Wilczek, som fick Nobelpriset i fysik 2004 och nu installerades som professor i teoretisk fysik, och Mario Vargas Llosa, litteraturpristagare 2010, som var en av humanistiska fakultetens hedersdoktorer. Bland de nya doktorerna fanns två åldersrekord: Britt-Marie Bystedt, som disputerat i teatervetenskap, var äldst med sina 85 år, och yngst var Stefan Buijsman, 21 år, som disputerat i teoretisk filosofi.
Installationen och promotionen är alltid högtidlig, inte minst den långa inledande ceremonin, men det är också en glad fest med vetenskapen i fokus, där universitetet hyllar de många forskare som genom sina avhandlingar eller sin senare forskning bidrar till att göra Stockholms universitet till ett av landets främsta.
Statssekreterare Karin Röding, som höll tacktalet, betonade till sist också vikten av forskning och högre utbildning för samhället och betydelsen av starka och ansvarsfulla lärosäten.