Att styra ämneslärarutbildningar

Idag har Riksrevisionen publicerat en rapport om styrningen av ämneslärarutbildningar, där man granskat tre lärosäten: Högskolan i Gävle, Linnéuniversitetet och Stockholms universitet. Rapporten konstaterar att ämneslärarutbildningarna är omfattande och svåra att styra, vilket kräver ett stort jämkningsarbete inom respektive lärosäte. Utbildningen vid Stockholms universitet är i särklass störst bland de tre, och det är därför föga förvånande att utredningen ser störst behov av förbättring här; Riksrevisionen påpekar att organisationen är komplex och samordningen komplicerad – mer än 30 institutioner totalt är inblandade i lärarutbildningarna.

Lärarutbildningarna och deras styrning har kontinuerligt utvecklats och justerats alltsedan Lärarhögskolan införlivades med Stockholms universitet för drygt tio år sedan. Kritiken från Riksrevisionen kom knappast heller som en blixt från en klar himmel. Redan i våras tillsatte rektor en utredning angående lärarutbildningens organisation, med uppdraget att ta fram en ny styrmodell för samtliga lärarutbildningar för att ersätta dagens tämligen otympliga system. Utredningen, som leds av prorektor, ska avge sin slutrapport 15 oktober, för att därefter remitteras till universitetets båda områden för synpunkter.

Samtidigt är det värt att påminna om, vilket prorektor också påpekat i ett uttalande, att trots utmaningarna i att samordna dem har UKÄ:s kvalitetsutvärderingar av ämneslärarutbildningarna visat att universitetet har övervägande hög kvalitet i sina utbildningar. Återstår att förenkla och förbättra styrningen, och här välkomnar vi Riksrevisionens granskning som stöd i vårt pågående utvecklingsarbete.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s