Idag har jag deltagit i den första gemensamma rektorskonferensen någonsin för nordiska och baltiska lärosäten, arrangerad av Unifi – Finlands motsvarighet till SUHF – som just nu har ordförandeskapet för det nordiska universitetssamarbetet NUS. Det var ett värdefullt tillfälle att möta kollegor från hela Norden och Baltikum och diskutera konferensens högaktuella tema, hållbarhet. Här delar Norden och Baltikum ett brett regionalt perspektiv, som förhoppningsvis också kan bidra aktivt inom det europeiska universitetssamarbetet EUA. Där diskuterades EU:s gröna giv senast vid ett möte i Research Policy Working Group där jag deltog i fredags, där det konstaterades att i hela Green Deal-dokumentet nämns universiteten endast vid ett tillfälle som ”well placed to engage on changes needed for transition”. Tala om understatement!
För min del blev det idag också tillfälle att berätta om Stockholms universitets hållbarhetsforum för tre veckor sedan, som bekant på temat ”Från kris till hållbarhet”, där ett viktigt fokus var universitetets centrala roll för att bidra både till att lösa kriser och till uppfyllandet av de globala hållbarhetsmålen. Det gör vi framför allt genom vår forskning och utbildning, men givetvis även genom andra former av samverkan och dialog där lärosätena är och måste vara nyckelaktörer.
Diskussionen idag kom delvis att kretsa kring den inte alltid enkla skärningspunkt där lärosätena nu befinner sig, i en korseld av förväntningar – eller för den delen ibland skriande brist på sådana – från politiken, näringslivet, civilsamhället, den breda allmänheten och inte minst studenterna, liksom givetvis från lärare och forskare ur de egna leden. Å ena sidan måste vi alltid värna den akademiska friheten och inte låta oss utsättas för påtryckningar att bli utförare åt andra aktörer med egna agendor. Å andra sidan är det just genom vårt kärnuppdrag, och inte minst genom den vetenskapliga kunskap som ger ständigt ökande insikt i frågornas komplexitet, som vi har viktiga bidrag att ge, också genom utbildning och samverkan, till en hållbar samhällsutveckling.