Kärnvärden – ett fortlöpande samtal

Vid Stockholms universitet har vi nu i dagarna tre stått värdar för en internationell workshop arrangerad tillsammans med Magna Charta Observatory, för att utveckla arbetet med ”Living Values” – där vi deltog i pilotomgången 2018 med diskussioner om akademiska kärnvärden i samband med framtagandet av strategin 2019–2022, och identifieringen av specifika värden för Stockholms universitet: kunskap, upplysning och sanningssökande. 

Efter ett uppehåll under pandemin står nu ett antal nya universitet runtom i världen redo att påbörja ett liknande arbete, och ett syfte med workshopen har varit att utgöra mötesplats mellan dem och de externa ”ambassadörer” som från Magna Chartas sida står redo att följa och stödja dem. Det har varit dagar av intensivt erfarenhetsutbyte ur olika perspektiv. 

Därtill var två välkända företrädare för akademiska kärnvärden inbjudna som talare. Dels Liviu Matei, nu vid Kings College London men med lång erfarenhet inte minst som Provost vid Central European University, tidigare i Budapest men nu i Wien, där han brottats med autonomifrågorna i praktiken. Han talade bland annat om värdekonflikter och spänningar, som komplicerar autonomiarbetet när det drivs på en generell nivå, men använde också Rubiks kub som metafor för de akademiska kärnvärdena – de har många facetter, och det finns en risk att fastna vid endast en eller ett par av dem. Bland annat berörde han spänningarna mellan autonomi och akademisk frihet, eller mellan autonomi och excellenssträvan.

Dels Rob Quinn, grundare och direktör för Scholars at Risk, som i sitt anförande särskilt fokuserade på akademisk frihet, och gav en rik översikt över definitionsfrågor, som är mer komplicerade än man kan tro. Därnäst datafrågor, bland annat V-DEM (Varieties of Democracy) som bland annat rymmer Academic Freedom Index, med fem indikatorer: ”Freedom to research and teach, Freedom of academic exchange and dissemination, Institutional autonomy, Campus integrity, Freedom of academic and cultural expression”. Slutligen talade han om implementeringsfrågor, vilket givetvis är den största utmaningen. 

Workshopen visar tydligt behovet av återkommande reflektion, både inom våra universitet, nationellt och internationellt, över de akademiska kärnvärden vi ibland kanske alltför lätt tar för givna. 

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s