Omcertifiering på miljöområdet enligt ISO 14001

Stockholms universitet genomgick under förra veckan en extern miljörevision i syfte att nå omcertifiering inom ISO 14001.

Vid den avslutande återrapporteringen till ledningen, som sedan följts av en skriftlig inrapportering, framgår klart att revisorerna kommer att föreslå omcertifiering av Stockholms universitet. Mer än så: deras rapport var alltigenom positiv. Främst bland de positiva iakttagelserna nämndes tre ledord: engagemang, medvetenhet och transparens, som enligt revisorerna genomsyrar hela verksamheten. Det noterades vidare att det finns ett tydligt engagemang och ledarskap kring miljö och hållbar utveckling och ett starkt samhällsengagemang gällande forskningsresultat och hur de kommuniceras, samt att klimatfärdplanen är levande inom hela organisationen.

Därtill nämndes ett antal konkreta, positiva exempel, såsom temadagar med miljösamordnare, miljörepresentanter och forskare, som gynnar samordning, workshops med miljörepresentanter, stort inflytande gentemot leverantörer då avtalscontroller ställer krav på miljöpåverkande aktiviteter, stort fokus på återbruk samt långtgående arbete med att skapa förutsättningar för fragmentering av avfall. Även mer institutionsrelaterade exempel nämndes, såsom Accelerators klimatdialoger mellan forskare och konstnärer, att HVO100 införts på Östersjöcentrum/Askölaboratoriet eller att Institutionen för miljövetenskap har GreenLab-certifierad verksamhet. Att Mattias Klum, hedersdoktor vid naturvetenskaplig fakultet, tack vare bidrag från stiftelsemedel numera också är knuten till SU för profilering gällande klimat, miljö och hållbarhet noterades också som särskilt positivt.

Inga avvikelser noterades, och de tre förbättringsområden som nämndes måste sägas vara marginella (möjligheten att dela upp transporter mellan externa och egna, dvs dem vi inte råder över resp råder över, i relation till Accelerator; möjligheten att identifiera olika kluster av intressenter för att finna relevanta kommunikationsvägar samt uppmuntra till att registrera avvikelser i IA-systemet).

Detta är tveklöst ett otroligt positivt resultat för hela Stockholms universitet. Att vi får omcertifiering står utom allt tvivel, men inte bara det: revisorerna framhöll vid upprepade tillfällen hur inspirerande och lärorikt det varit för dem att möta alla kunniga och engagerade medarbetare i verksamheten.

Som rektor kan jag bara uttrycka min glädje och tacksamhet över den enorma kunskap och det engagemang i dessa frågor som finns över hela universitetet, i hela verksamheten. Idag bör vi gemensamt vara stolta över vad vi hittills åstadkommit, och för framtiden gemensamt sträva mot att bli ännu bättre och med kraft fullfölja vad vi så framgångsrikt påbörjat.