Rektorsskifte

Idag tillträder jag som rektor för Stockholms universitet. Det är ett stort förtroende jag fått, som jag är både glad och hedrad över.

Jag kommer att fortsätta traditionen med en rektorsblogg, med tillägg av ett och annat bildinslag. Många har frågat vad en rektor egentligen gör. Under min första tid tänker jag ge några glimtar från verksamheten vid universitetet, så som jag kommer att möta den som ny rektor.

Precis som min företrädare börjar jag med att besöka studentkåren. Med 64 000 studenter är vi Sveriges största universitet – och studenterna är vår viktigaste tillgång. Jag önskar ett förutsättningslöst möte, där studentkåren får formulera vad de ser som sina viktigaste framtidsfrågor, och jag hoppas att det ska bli början på ett gott samarbete.

Sedan blir det lunch på Spökslottet med universitetsledningen, dekanerna och studentkårens företrädare, där vi särskilt välkomnar Karin Bergmark i ledningen. Även hon tillträder en ny position idag, som vicerektor för humaniora och samhällsvetenskap.

Vid lunchen får jag ta emot rektorskedjan av Kåre Bremer – ett symbolladdat ögonblick. Vid Stockholms universitet har vi ingen stor rektorsinstallation – en sådan minimalism ifråga om offentliga ceremonier passar vårt moderna universitet.

Däremot kommer jag att hålla ett installationstal – en form av programförklaring – i Aula Magna den 20 februari kl 15, följt av mingel. Välkomna då!

I eftermiddag inviger jag vårt nyaste centrum, Östersjöcentrum, inrättat 1 januari. Här kombineras forskning med infrastruktur och omvärldskommunikation i en tvärvetenskaplig satsning kring Östersjöfrågor – ett oerhört viktigt initiativ inte bara för universitetet, utan i lika hög grad för det omgivande samhället.

2 kommentarer till Rektorsskifte

1. Helge Nyman skriver:

Till att börja med, grattis till rollen som rektor!

Som alumn är det har det varit intressant att läsa om en rektors vardag och det är roligt att du fortsätter med det!

Som f.d. ordförande för Studentkåren DISK vill jag invända mot ditt ordval ”Studentkåren”, det låter som att det bara finns en studentkår på Stockholms universitet. Jag tycker att det är viktigt att du behandlar alla studentkårer lika, även de som ligger utanför Campus Frescati.

Nu förstår jag att du kommer att samarbeta mer med SUS än oss mindre kårer då de har representanter i universitetsstyrelsen, men vi är också viktiga och värda uppmärksamhet! Vi utgör ett viktigt och positivt inslag i vardagen för studenterna på DSV i Kista och har ett mycket bra samarbete med institutionen.

Helge Nyman
    Ordförande DISK 2007

• astridwidding skriver:

Tack för din kommentar! ”Studentkåren” brukar ju SUS kallas till vardags, men jag är väl medveten om att vi har flera kårer vid SU och att DISK är Stockholms sjätte största kår. Där har jag faktiskt redan tjuvstartat med ett besök.