Östersjöcentrum

När jag i fredags på min första dag som rektor invigde vårt nya Östersjöcentrum hade jag också glädjen att få meddela att Familjen Erling Perssons stiftelse har beviljat stöd, 30 miljoner kronor, till fartygskonstruktion och skeppsbyggande av ett nytt, modernt isbrytande fartyg, som ska användas vid universitetets forskningsstation Askölaboratoriet. Det nya fartyget, som ska ersätta den numera uttjänta R/V Aurelia, får en väsentligt utökad aktionsradie. Det blir möjligt att besöka ett betydligt större kustavsnitt än idag, att vid gynnsamt väder arbeta på öppet hav och framför allt att arbeta året runt med kustnära forskning, undervisning och miljöövervakning.

Det är min företrädare Kåre Bremer som är att tacka för att denna generösa donation har kommit till stånd – givetvis tack vare kvaliteten i ansökan, men inte minst också tack vare det stora förtroende han själv åtnjuter hos finansiärerna. Donationen bekräftar Stockholms universitets ledande roll inom Östersjöforskningen, men också den vitala betydelse denna forskning har för omvärlden.