I ett pressmeddelande idag aviseras en ny nordisk portal för öppna online-kurser, Unordic.com, som lanseras imorgon. Stockholms universitet är med – Gunnar Wettergren från Institutionen för data- och systemvetenskap sitter i styrgruppen. Unordic går dock ett steg längre än vad så kallade moocs – massive open online courses – vanligtvis gör: här ska man kunna studera även poänggivande kurser.
Moocs har blivit ett hett ämne på senare tid. European University Association bland andra har publicerat en rapport i ämnet, och det dyker upp artiklar överallt. En rundfrågning till svenska universitet och högskolor visar att det finns ett antal entusiaster – men att universitetsledningarna som regel är avvaktande.
En SvD-ledare nyligen ställde den retoriska frågan huruvida högskolesektorn skulle dela cd:ns öde, och citerade Lundaprofessorn Per Ödling som ger universiteten 15 år till. Sedan är det slut, hävdar han, och vi har alla trätt in i den sköna nya mooc-världen.
Riktigt så enkelt är det knappast. Campusbaserad undervisning innebär som var och en vet inte bara föreläsningar, som kan antas vara bättre på webben med storheter från Stanford. Laborationer är också en viktig komponent i många ämnen. De personliga mötena är en annan. Nationellt specifika aspekter inom flera ämnen gör att globala nätkurser inte räcker till.
Faktum kvarstår ändå att nätbaserade kurser innebär en utmaning för traditionella undervisningsformer, och att kommande studentgenerationer med nya webbvanor med all säkerhet kommer att förhålla sig annorlunda än tidigare. Frågan är hur våra lärosäten ska hantera utmaningen. Stockholms universitet är med i utvecklingen genom Unordic.com, men vi planerar samtidigt för framtida lärandemiljöer på campus i Albano.
Pingback: Coursio