Jag är på rektorsutbildning på temat omvärldsspaning. Den senaste veckan har det inte behövts någon spaning att tala om; nyheterna har duggat tätt från utbildningsdepartementet.
Dels två nya utredningar: KI:s förra rektor Harriet Wallberg Henriksson om kvalitetssäkringen av högre utbildning, vilket efterlysts av sektorn, och universitetskansler Lars Haikola som ska sluta i förtid för att utreda högskolans utbildningsutbud och hur väl det möter befintliga behov; den senare utredningen har ett inte mindre än 18-sidigt direktiv som är synnerligen omfattande. Högre utbildning är redan grundligt utvärderad, nu ska den också utredas. Med utredningen om akademiskt ledarskap i pipeline kan man konstatera att det rör sig om ingenting mindre än en total genomlysning av hela högskolesektorn. Att alla dessa utredningar tillsätts inför valet gör naturligtvis att deras resultat blir högst ovisst.
Dels vårpropositionen, med bland annat den aviserade satsningen på lärarutbildningen och nya välkomna regler för uppehållstillstånd för internationella studenter och forskare. Den presenterades av utbildningsministern i Uppsala, där han sedan invigde
Navet, SciLifeLabs nya byggnad, och talade om vikten av grundforskning. Idag hålls SciLifeDay i Stockholm, som avslutas med invigningen av Gammahuset.
Om bloggen
I denna blogg skriver jag från rektors horisont, om viktiga frågor för universitetet och annat som faller mig in.RSS
Sök i bloggen
Arkiv
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- mars 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
Länkar
Kommentarer
Notera att bloggkommentarer av säkerhetsskäl måste godkännas innan de publiceras, vilket kan ta någon dag efter det att de skickats in.
Bästa rektor!
När jag läste i din blogg att utredningen om högskolans utbildningsutbud omfattade 18 sidor kunde jag inte låta bli att läsa den. Sällan har det svenska utredningsväsendet på ett så öppet sätt avslöjat uppdragsgivarens dvs regeringens innersta tankar i ämnet! Titta på denna pärla av den bästa kanslisvenskan: ”För att möjliggöra en analys av hur väl sammanvägt utbildningsbehovet är finns det ett behov av en samlad nationell bild av hur lärosätens har utformat sitt utbildningsutbud.” Alltså, på vanlig svenska: För att veta hur de gör måste vi veta hur de gjorde. Men följande mening avslöjar att decentraliseringen från 1993 kanske är förbi: ”Därför bör alla lärosäten göra en strategisk profilering av sina utbildningsutbud.” Jag hävdar att universiteten av SU:s storlek (eller UU:s, GU:s, mfl stora universitet) INTE bör profilera sig. Frågan är om det är möjligt att profilera sig när man är så stort. Profilering innebär begränsningar. Vi och övriga stora universitet behöver ett brett utbud. Vi ska inte lägga ner latin för att det är ett litet ämne och finns i Uppsala (eller tvärtom UU ska lägga ner det för att det finns i Stockholm). Vi minns försöket att portionera ut språkutbildningen i Mälardalen. Det gick inte. Något universitet försöker fortfarande med en profilering av sk ”små ämnen” men det stora flertalet vill inte gå den vägen, åtminstone inte inom Humaniora. Direktiven sparar inte på pekpinnar till utredaren: ”Utbildningsutbudet vid olika lärosäten bör komplettera varandra och anpassas till nationella och regionala behov, både nuvarande och framtida.” Inte internationella behov!!! Globaliseringen har ännu inte nått regeringen! Utredaren Lars Haikola har till oktober 2015 för att bli klar med uppgiften. Spännande väntan.
Vänliga hälsningar,
Alberto Tiscornia
Jag håller verkligen med gällande problemet med det nymornade nationella och inte minst regionala tänkandet i en tid då globaliseringen redan är ett faktum. Jag håller också helhjärtat med om att ett lärosäte av SU:s storlek inte vinner på profilering i den bemärkelse du åsyftar. Ja, det blir spännande med denna utredning.