Nya uppdrag inom miljöledning och hållbar utveckling

Miljörådet vid Stockholms universitet inrättades för 25 år sedan, och ända fram till årsskiftet har Cynthia de Wit varit dess ordförande. Med oförtruten energi och engagemang har hon drivit uppbyggnaden av miljöledningsarbetet, spritt kunskap till institutionerna och lotsat universitetet genom både miljöcertifiering och divestering. Det är en stor insats – tack Cindy!

Jag är nu mycket glad att Magnus Breitholtz, prefekt vid Institutionen för miljövetenskap, har accepterat att axla ordföranderollen från och med årsskiftet. Ett första uppdrag för Magnus blir att under året ta fram en färdplan för universitetets interna klimat- och miljöarbete, exempelvis vilka åtgärder vi idag behöver vidta för att kunna uppfylla vår deklarerade ambition att uppnå koldioxidneutralitet senast 2040.

Men arbetet för hållbar utveckling är bredare än miljö- och klimatfrågorna enbart. Här har regeringen i år skärpt skrivningarna i regleringsbreven till universitet och högskolor för att intensifiera arbetet för Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen. Stockholms universitet har här en mycket stark verksamhet som spänner över båda våra vetenskapsområden, men i UKÄ:s utvärdering fick vi omdömet att processen för vårt arbete är i behov av utveckling, och i år ska resultatet redovisas.

Det är med stor glädje jag kan meddela att Johan Kuylenstierna har utsetts till nytt rektorsråd för hållbar utveckling, och tillträder sitt uppdrag den 1 februari. Johan har redan haft ansvaret för att arrangera Stockholms universitets hållbarhetsforum. Nu får han ett tydligare mandat och ett explicit lednings- och koordineringsuppdrag för universitetets hållbarhetsarbete och för att öka dess synlighet. Det blir en viktig och välkommen förstärkning av det viktiga arbetet med hållbarhetsfrågorna.