Karriärvägar, Stockholm trio, grön kemi och paleogenetik

Det har varit intensiva veckor för Stockholms universitet med en rad omvärldsrelaterade seminarier på central nivå. I förra veckan var det dags för Sveriges unga akademi, som gör en lärosätesturné, att gästa Stockholms universitet för ett seminarium om karriärvägar för unga forskare – en av de viktigaste frågorna för oss i universitetets ledning. Det blev ett lyckat evenemang, som man kan läsa mer om både på SU:s och på SUA:s hemsidor.

Denna vecka deltog vi tillsammans med KI och KTH på ett välbesökt lunchseminarium arrangerat av Riksdagens utbildningsutskott för att berätta om universitetsalliansen Stockholm trio. Intresset var stort och mottagandet mycket positivt – det finns uppenbart förväntningar från såväl studenter som näringsliv och politik på vad vi gemensamt ska åstadkomma. Det blir en positiv utmaning framgent att leva upp till detta!

Igår hade vi besök av HM Konungen med anledning av att professor Paul Anastas, ofta kallad ”The Father of Green Chemistry”, är årets innehavare av Konung Carl XVI Gustafs miljöprofessur. Han höll en lysande föreläsning inom ramen för ett seminarium med betydande internationellt deltagande, som från olika perspektiv belyste den stora betydelsen av grön kemi för att tackla klimat- och miljömässiga utmaningar för framtiden, såväl inom forskning och utbildning som samverkan. Initiativet inom det naturvetenskapliga området att verka för ett nytt centrum för grön kemi och cirkulära system är ett viktigt steg för att förverkliga denna vision.

Sist men inte minst har vi idag haft glädjen att tillsammans med Naturhistoriska riksmuseet inviga vårt nya gemensamma Centrum för paleogenetik. Det blir ett centrum med en stark forskningsbas inom båda värdinstitutionerna, där de forskningsfrågor som står i fokus är av stort medialt och publikt intresse – den kvinnliga vikingakrigaren eller den 18000 år gamla valpen Dogor är bara två exempel som cirkulerat i världspressen. Den tvär- och mångvetenskapliga bredden i forskningen kring nedbrutet DNA, som illustreras i ett heldagsseminarium, rymmer stor potential för nya spännande resultat som kan flytta fram forskningsfronten.