Besök hos psykologerna

Psykologiska institutionen var sist ut bland de samhällsvetenskapliga att få besök från ledningsdelegationen – under våren stundar besök hos humanister och jurister.

Stockholms universitet har landets största psykologiska institution, som har en särprägel både genom sin förankring i samhällsvetenskaplig fakultet (där många andra psykologiinstitutioner idag snarare befinner sig inom det medicinska ämnesfältet) och sin stora tvärdisciplinära bredd, både inom institutionen med dess sex forskningsavdelningar, och utåt i nationella och internationella samarbeten. Institutionen har också genom nyrekryteringar nyligen lyckosamt genomfört ett fullständigt generationsskifte. Här ges psykologprogrammet, som har landets högsta söktryck, psykoterapeutprogrammet (en vårdutbildning som ges på halvfart parallellt med yrkesverksamhet som psykoterapeut), PAO-progammet (Personal, arbete, organisation, som drivs tillsammans med Sociologiska institutionen och Institutionen för pedagogik och didaktik) och även ges på avancerad nivå, diverse fristående kurser etc på grund- och avancerad nivå samt givetvis en forskarutbildning där man med stor uppfinningsrikedom lyckats finansiera ett 50-tal aktiva doktorander, trots att fakultetens ursprungliga grundfinansiering inte täcker ett så stort antal. Finansieringsfrågan för doktorander hör  till de utmaningar institutionen lyfter fram.

För framtiden arbetar man aktivt med flera satsningar, bland annat tvärinstitutionella samarbeten, ökad internationalisering – och sist men inte minst arbetet med att synliggöra verksamheten vid institutionens psykoterapimottagning. Den finns redan idag och är en av Stockholms största med ca 3000 besök per år, men för en relativt undanskymd existens. Som ny centrumbildning skulle den kunna utvecklas ytterligare till en excellent utbildnings- och forskningsmiljö.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.