Samverkan kring konst, vetenskap och samhälle

Igår bjöd Stockholms universitet in ett antal externa dialogpartners med intresse för RATS teater. RATS – Research, Arts & Technology for Society – är idag en forskningsscen vid Stockholms universitet, som ända sedan starten 2008 varit knuten till Institutionen för data- och systemvetenskap. Grundare och konstnärlig ledare är Rebecca Forsberg. Som namnet RATS antyder handlar det om en verksamhet i gränssnittet mellan teknik och konstnärlig gestaltning, och genomslaget för produktionerna har varit brett, inte minst hos unga publikgrupper som annars inte skulle ha satt sin fot på en teater. Genom uppsättningar som Women in Science 2013 eller Antigone i Husby 2014 utforskar och kommunicerar RATS frågor om utbildning, forskning och samhälle. Det blev en kväll av informella och intensiva diskussioner av stort värde för den framtida verksamheten.

Idag var ett antal medarbetare från universitetet inbjudna till Magasin III, strategisk partner i uppbyggnaden av Accelerator, universitetets nya mötesarena för konst, vetenskap och samhällsfrågor som ska få sin hemvist i det gamla Manne Siegbahnlaboratoriets underjordiska lokaler. Den emanerar ur curatorutbildningen vid Institutionen för kultur och estetik, men har vidgat sitt fokus mot hela universitetet. Dagen bjöd på korta presentationer av Acceleratorprojektet – bland annat av FullSizeRenderinitiativtagarna David Neuman, chef för Magasin III tillika affilierad professor vid SU och professor em Margaretha Rossholm-Lagerlöf, samt tf föreståndare professor Johan Kleman – och på visningar av de tre aktuella utställningarna, Like a Prayer, The Nature of Particles och Aether & Einstein. De gav en glimt av vad Accelerator som utställningspraktik kan komma att innehålla – men utöver detta kommer där även att finnas projektgrupper som arbetar tematiskt i gränssnittet mellan visuella uttryck och vetenskaplig verksamhet. Dagens symboliska betydelse var oerhörd: här manifesterades i praktiken ett samarbete i det tysta under många år. Utan Magasin III – inget Acceleratorprojekt. Det blev också startskottet för flera kommande evenemang för att manifestera Accelerator, innan den som fysisk plats kan slå upp portarna för besökare 2018.

Detta var två inbördes orelaterade händelser, som av en ren slump hamnade intill varandra tidsmässigt. Båda projekten är givetvis unika, och där finns många olikheter. RATS har redan en mångårig praktik, men har länge varit ett projekt främst drivet av en eldsjäl. Här behövs långsiktighet och en ännu mer solid grund, där samarbeten i olika former är centrala. Accelerator har en betydligt bredare bas inom universitetet efter en mångårig beredningsprocess, men är ännu i vardande; ett stabilt gemensamt projekt med en stark strategisk partner, som samtidigt öppnar för fler partnerskap. Ändå är det – trots alla olikheter – två närbesläktade projekt. Båda tar sin utgångspunkt i olika konstnärliga uttrycksformer och utforskar förhållandet mellan konst och vetenskap, med bred mångvetenskaplig potential men också med ett starkt engagemang i brännande samhällsfrågor. Båda har sin förankring inom en enskild enhet – men båda är även av bredare relevans och därmed angelägenheter för hela universitetet. De är samverkansprojekt av betydelse, inte bara för universitetet utan för omvärlden, och verksamheter med stor lyskraft. Jag ser fram mot att se dem utvecklas framöver!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Samverkan kring konst, vetenskap och samhälle

  1. Ping: CRYRING-hallen blir konsthall | THE BLOG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s