SU välkomnar sin första SAR-forskare

Stockholms universitet har just tagit emot den första SAR-forskaren vid lärosätet. SAR – Scholars at Risk – är ett internationellt nätverk som arbetar för att värna akademisk frihet och ge skydd åt riskutsatta forskare, hittills företrädesvis inom humaniora och samhällsvetenskap. I Sverige koordineras den svenska sektionen – som har 21 lärosäten samt Kungl. Vitterhetsakademien som medlemmar – från Göteborgs universitet. Under 2018-2020 har SAR åtnjutit bidrag från Riksbankens Jubileumsfond, som medfinansierar behövande forskares placeringar vid svenska lärosäten med 50%. Nu går finansieringsperioden mot sitt slut, samtidigt som behovet knappast minskar – tvärtom. SAR behöver nu både bredda nätverket till alla vetenskapsområden och finna en mer långsiktig finansieringsmodell. i Tyskland finansieras exempelvis verksamheten av Alexander von Humboldt Stiftung med stöd från tyska UD, i Frankrike genom Collège de France. SAR-Sverige ingår idag också via GU i ett Horizon 2020-projekt, Inspireeurope, som syftar till att skapa en samverkansplattform för såväl insatser till stöd för riskutsatta forskare som policypåverkan. Rektorerna för lärosäten engagerade i SAR, liksom handläggarnätverket, kommer att diskutera denna angelägna fråga vidare framöver. Under tiden gläder vi oss vid SU åt att, tack vare RJ:s generösa finansiering, ha kunnat möjliggöra för en riskutsatt internationell forskare att under det kommande året fortsätta sin gärning här i Stockholm.